Maximal näring

 

Som jag nämnt tidigare är det väldigt viktigt att tillgodose kroppen med maximal näring för att prestera på topp. Det mest avgörande här är inte enbart vad vi stoppar i munnen utan vad våra kroppar och celler klarar av att ta upp och absorbera. En viktig faktor i detta är även att förstå VARFÖR vi strävar efter maximalt näringsintag. Vad händer om vi INTE konsumerar rätt föda och får i oss de rätta näringsämnena?

Varför äter vi?

För att få energi

Mat är en nödvändig tillgång för hur vi använder vår inomboende energi i form av känslor och hur vi utnyttjar energin i vår fysiska aktivitet. Hälsosamma näringsämnen boostar energin på insidan och därmed manifesterar den positiva känslan på utsidan. Bra mat hjälper din kropp att prestera sitt bästa medan dålig mat suger din kropp på energi och du känner dig seg både mentalt och fysiskt.

För att rena kroppen

Tanken är att vi ska vakna varje morgon och känna oss utvilad och fylld med energi. Organen måste renas för att vi ska kunna prestera maximalt och inte bli skadade. Vi måste även inta mat som stöttar och underlättar reningsarbetet för att kunna hålla upp ett snyggt yttre.

För kroppslig tillväxt & utveckling

Beroende på vad vi äter hjälper det eller stjälper det våra kroppar när det handlar om återuppbyggnad och utveckling. Beroende i vilket skede våra kroppar är kan vi inta olika mat för att stötta och underlätta processen.

För att skydda oss från sjukdomar

Som jag har nämnt tidigare är kosten direkt avgörande för att upprätthålla en kroppslig miljö som är motståndskraftig för sjukdomar. Bra mat hjälper oss att skapa en kraftfull bas som kan hålla den inre miljön stark.

För ett vackrare yttre

Förutom att skapa en hälsosam inre miljö bidrar bra mat även till en strålande utsida. Osund kost bidrar genast till grå hud och en trött och ospänstig kropp och hud, medan en livskraftig diet ger dig en skimrande hud, ett vackert glänsande hår och en allmänt sund utstrålning.

För att umgås

Mat är en central punkt i att umgås i olika sociala situationer, såsom…… Vi måste dock vara uppmärksamma på dessa tillfällen och de fallgropar som finns, så att de blir trevliga stunder och inte smärtfyllda sådana.

 

Tips för Maximal Näring

 

Drick vatten innan och efter måltid, inte samtidigt

Det som händer är att magsaften späds ut och upptaget blir sämre.

Kombinera livsmedel på rätt sätt.

Om vi inte lär oss kombinera maten på rätt sätt kommer olika magsafter att blandas och näringsupptaget hämmat pga en alltför stor belastning på matsmältningssystemet. Följande konsekvenser kan uppstå:

  • Försämrad matsmältning. Maten hämmas från att spjälkas till fria vitaminer, mineraler och aminosyror som enkelt kan tas upp av kroppen.Skadliga gifter. När maten inte spjälkas ligger den kvar och jäsningsprocesser uppstår. Kött, fisk och mejeriprodukter bidrar till att förruttnelsebakterier bildas. Detta leder till att gifter accumuleras och tränger allt djupare in i cellerna, leder och andra organ tills passagen är fri och gifterna kan transporteras ut, vilket oftast aldrig sker hos den genomsnittliga människan som äter vanlig husmanskost.
  • Matallergier. De flesta missbedömer obehagliga upplevelser efter ätit en måltid med matallergier, då det i de allra flesta fall rör sig om felaktigt kombinerad föda.
  • Allvarligare sjukdomar. Att inte ta hänsyn till de enkla regler som gäller för att kombinera maten rätt kan få ödesdigra resultat om detta fortsätter under en längre period. Människan gräver sin egen grav med kniv och gaffel.

 

Enkla Principer för en perfekt matkombination och matsmältning

Din diet bör bestå av minst 70% alkalisk vattenrik föda, intages tillsammans med endast ett koncentrerat livsmedel som inte innehåller mycket vatten ex, kött, fisk, potatis eller ris. Att blanda en proteinrik föda med stärkelse (ex. kött och potatis) kommer garanterat att leda till matsmältningsbesvär och jäsningsprocesser.

  • Ät frukter enskilt från övrig mat.
  • Ät melon skilt från övriga frukter.
  • Kombinera aldrig protein med stärkelserik mat.
  • Blanda en stor sallad med antingen protein eller kolhydrater.
  • Fett hämmar proteinnedbrytningen. Om du måste blanda dessa är det viktigt att du äter en stor sallad till för att underlätta spjälkningen.
  • Drick aldrig stora mängder vätska till måltiden då det späder ut matsmältningsvätskan. Drick istället vatten ½-timme innan för att spola rent kanalen, samt 2 timmar efter i samma syfte.
  • Ät aldrig när du är stressad.Tugga maten långsamt så att enzymerna i saliven blandas väl med maten.Undvik allt som distraherar, ex tv, tidningar, datorn.Förbered måltiden så att det blir en upplevelse istället för att bara slänga i sig maten.
  • Ät lagom stora portioner. Vi vet sedan tidigare att kroppen mår bäst om vi äter mindre mat och vid fler tillfällen. Detta för kroppen ska klara av att göra av med den energin den tar upp istället för att belasta organen med överskottet. Detta även för att hålla en jämn blodsockernivå och därmed en konstant energi.Dr. Roy Walford är en erkänd läkare som under lång tid förespråkat att man ska skära ner på kalorimängden för att friskare och längre liv. Varför inte äta mindre för att leva längre, så att du kan äta mer?!
  • Välj Ekologiska livsmedelVälj så ofta du kan ekologiskt odlad mat, och gärna närproducerat närtillfälle ges. Som om inte kemikalier, besprutningsmedel och hormoner skulle vara en tillräckligt stark anledning till att välja ekologiskt, visar tydligt studier att den ekologiska maten är betydligt mer näringsrik.
  • Tajma dina måltiderTajma dina måltider så att du äter ungefär var tredje timme. Med detta håller du en konstant energi och undviker dippar.
  • Komplettera kosten med kosttillskott om du behöver

Kom ihåg att vi är inte vad vi äter, utan vad vi bryter ner och absorberar.

 

MatPyramid

Den traditionella matpyramiden ger en fullständigt missvisande bild då vi med 3 portioner animaliskt protein om dagen skulle klogga igen våra system totalt. Den senare versionen, som är en klar förbättring, ger dock inte heller en helt klar bild över detta.
Förutom basen som består av vatten och syre, bör den sanna matpyramiden istället ha följande upplägg:

  • 70% levandeföda, fördelaktig fördelning, 80% grönsaker och 20% frukt.
  • 10% vegetabiliskt protein eller från fisk.
  • 10% komplexa kolhydrater (brunt ris, potatis, spelt, kamut, ris, quinoa etc.)
  • 10% fett. Mest optimalt är kallpressade ekologiska oljor, avokado, nötter, udo´s Choise oljeblandning, krill olja.