Matkombination

För maximalt näringsupptag gäller det att vi kombinerar den mat vi stoppar i oss på rätt sätt. Innan den revolutionerande matkultur vi är omringad av idag, var det vanligt att man åt ett livsmedel åt gången, kanske vid två eller tre enstaka tillfällen. Idag kombinerar vi och äter hej vilt. Denna saliga blandning av livsmedel ger upphov till en rad problem i matsmältning och annat.

Sju regler för maximalt näringsintag

Jag skulle vilja lista sju regler för att maximera sitt näringsupptag och lägga grunden för ett hälsosamt leverne:

1. Drick vatten enbart före måltid – inte samtidigt

Se till att dricka vatten en halvtimme innan måltid. Detta för att ” spola rent” tarmarna innan maten äntrar, och för att fylla upp magsäcken lite så att risken för överätning minskar. Att dricka till måltiden späder ut matsmältningsvätskorna och försvårar matsmältningen. Vänta åtminstone 30 minuter efter måltid innan du intar vätska igen. Det är helt ok att ta några små klunkar om måltiden är kokt och inte innehåller så mycket vätska.

2. Ät i ett avslappnat tillstånd

Undvik allt som tar din uppmärksamhet; tv, tidningar, dator, annat. Fokusera på att tugga ordentligt och långsamt.

3. Ät lagom mycket

Jag tror att alla kan hålla med om att de flesta Amerikaner har en skev uppfattning om vad en normalstor portion innebär, hälften skulle göra det. Det värsta är att vi svenskar följer i samma fotspår och blir allt fetare med kostrelaterade sjukdomar som följd. Vi behöver inte alls äta den mängd mat vi tror att vi måste, en fasta emellanåt för att ge mage/tarm systemet lite återhämtning, är vad alla borde införa som en regelmässig rutin. Ta ex Söndagen som en stående fastedag där du bara intar juicer fram tills middagen. Denna lilla rutin ger dig mångfaldig ”payback” i form av bla ett starkare matsmältningssystem, högre energi och vackrare hy.

4. Ät Ekologisk mat

Att regelbundet inta mat som är fri från antibiotika, hormoner, besprutningsmedel och bekämpningsmedel är ytterst nödvändigt för maximal hälsa och prestation.

5. Timing

Ät små måltider var tredje timma

6. Kosttillskott

Ta kosttillskott om du är i behov av det.

7. Kombinera din mat på ett passande sätt

För att maximera matsmältningen och få ut mesta möjliga näring ur livsmedlen är vikten av rätt matkombination ytterst viktig. 70% av dieten bör bestå av alkalisk vattenrik föda, med endast ett koncentrerat livsmedel (ex fisk, kött, kyckling, bakad potatis etc…).

Principer för god matkombination

  • Kombinera aldrig proteiner med kolhydrater.
  • En grönsallad görs bäst i att kombinera med vilken kolhydrat/protein/fett –källa som helst.
  • Frukt ska alltid ätas för sig själv, med enda undantaget att meloner äts enskilt från övrig frukt.
  • Fett försämrar proteinnedbrytningen. Om du måste äta fett med protein är det viktigt att lägga till en stor grön sallad för att neutralisera detta.
  • Drick aldrig för mycket dryck i samband med en måltid eller direkt efter.