Gifter

Det finns fyra livsmedel som tillför kroppen väldigt mycket gifter och syra jmf med de flesta andra och bör därför, för maximal prestation och mental klarhet, minskas drastiskt eller helst av allt uteslutas helt. Till dessa räknas transfetter, rött kött, mejeriprodukter samt tomma syrabildande produkter.

Transfetter

Hit räknas Smör, margarin, feta mejeriprodukter, ost, kakor, bakelser, färdigförpackad mat, snabbmat, chips etc. Dessa livsmedel är sprängfyllda med mättat fett och som via upphettning har bildat transfetter som är direkt skadliga och cancerframkallade. Transfetter har en betydligt hårdare struktur är naturliga fetter, och bidrar till att cellmembran blir hårdare och skörare, vilket i sin tur leder till ett trögare omlopp och energiflöde i kroppen. Med tanke på att hjärnan till största delen är uppbyggt av fett är det inte svårt att räkna ut vad som händer om man enbart tillför dessa korrupta transfetter som inte passar in i den mänskliga strukturen över huvudtaget. De direkta riskerna med transfetterna är den ökade risken för blodpropp, dålig blodcirkulation, försämrad tillförsel av näringsämnen ut i cellerna. Försämrat minne, kraftigt försämrad matsmältning samt en ökad giftansamling i kroppen.

Är alla fetter dåliga?

Absolut inte. Fett tillhör nämligen en av de mest effektiva energikällor i kroppen. De goda omättade fetterna med dess Omega3 är direkt livsnödvändiga för att kroppen och hjärnan med alla dess funktioner skall fungera optimalt. Även cellerna och nervsystemet är direkt beroende av dessa fetter.

Bra fetter livsnödvändiga

  • Bygger friska och elastiska cellmembran.
  • De är en nödvändig komponent i produktionen av hormoner.
  • De höjer metabolismen och skapar energi.
  • De skyddar kroppen genom att binda och neutralisera skadliga gifter.
  • De skapar en skyddande hinna kring cellerna så att de kan röra sig fritt.

De bästa fetter går att finna i den naturliga födan: avokado, oliver, olivoja, hampa, nötter och frön, samt linfröolja.

Hur mycket fett behöver man?

Olika forskning kan visa på olika resultat. Här är det viktigt att du känner din egen kropp och vet vad som fungerar bäst för dig. För vissa människor fungerar stora mängder fett väl medan andra blir trötta, slöa och visar en dålig fettnedbrytning i form av dålig hy. Dock kan man hålla som regel att 15-25% fett brukar vara ett bra mått, och detta i form av naturliga fetter.