Intervju med Boris Lauser

När jag gick Rawfood-kursen med Boris Lauser för två helger sedan så hade jag möjligheten att göra en intervju med honom och fråga ut honom fullständigt om det mesta 😉 Boris är en skön snubbe som verkligen praktiserar Rawfood och har en gedigen kunskap och erfarenhet. Boris har en avslappnad attityd till mat, även om man kan tycka att det låter extremt att äta Rawfood. Man kan ju bara konstatera att mat är någonting som vi omger oss av konstant och hela tiden, och därför någonting som måste få vara avslappnat och inte skuldbeläggande! Läs intervjun med Boris nedan 😉

1. Hur ser en typisk ”Raw” dag ut för dig?

Jag är någonstans mellan 70% – 100% raw beroende på dagen, mitt humör, min personliga känsla och omständigheterna. Vanligtvis stannar jag helt raw under dagen, för att hålla min energi så hög som möjligt!

Jag börjar dagen med frukt och/eller gröna smoothies. En grön smoothie innehåller vanligtvis mycket bladgröna blad, mitt ”Best of Greens-pulver” (du hittar den på min hemsida), frukt (bär, apelsiner, grapefrukt, kanske lite banan eller avokado), hampafrön eller kokosolja och nästan alltid, vilda örter, och gärna gröna kokosnötter om de finns tillgängliga.

En ytterligare frukost som jag föredrar är en probiotisk hemlagad yoghurt gjord av gröna kokosnötter, mandlar eller handknäckta balinesiska cashewnötter, toppat med massor av frukt, eller helst bär.

Chiapudding är mitt tredje alternativ. Det är en bra källa till omega 3-fettsyror. Självklart har jag även min hemmagjorda Grawnola på plats och som är god tillsammans med hemmagjorda kokosmjölktillsammans med lite frukt.

Till lunch äter jag oftast en stor sallad, med massor av mörkt gröna bladgrönsaker, vilda örter, toppad med gurka, tomater och rädisor. Under vintern föredrar jag mer rotfrukter. Jag toppar med avokado eller hampafrön samt dulseflingor varannan dag. Hemligheten ligger i dressingen. Jag gillar att variera med olika oljor och kryddor. För närvarande är min favoritdressing en blandning av surkål-hampa. På detta sätt kan jag, på ett enkelt sätt, smyga in probiotika och stora mängder omega 3 fettsyror.

Om detta inte känns tillräckligt kan jag komplettera med några av mina råa bröd och kex som jag alltid har på lager, alternativt toppa salladen med några av mina mandlar med krispig ingefära, smaskiga 🙂

Kvällsmåltiderna kan vara både raw eller kokta. Raw soppor är en bra middag men även wraps och zucchinispagetti. Det händer ofta att jag har kvar ”left-overs” från mina kurser så då äter jag det. När jag känner för att ha något mer jordad mat så är jag ett stort fan av ångad quinoa och ångade grönsaker tillsammans med egengjord raw pesto som gjorts på vilda örter.  När sparris är i säsong, ångkokar jag den obehandlad mjölk smör två gånger i veckan.

 

 

2.Går du någonsin ut och äter middag på restaurang? Vad äter du då i så fall?

Jag älskar att gå ut och äta middagar, att bli inspirerad och umgås. Då är det ju oftast inte raw.

Men jag är en kvalitetsnobb och väljer restauranger noga. Helst går jag till restauranger där jag vet att de använder ekologiska och lokala produkter, och där de använder säsongsbetonad mat tillredda med kärlek och omsorg. Så länge kvaliteten på råvarorna är bra så kan jag äta vad som helst. Jag tycker inte om att vara dogmatiskt raw, utan mer för att sätta en hälsosam grund och utifrån det vara avslappnad i sociala sammanhang. Ibland tror jag att det är viktigare att hålla en övergripande balans snarare än en strikt diet.

 

3. Vad fick dig att börja äta rawfood?

För 7 år sedan var jag på en affärsresa till San Francisco och sprang på Cafe Gratitude. Så fort jag kom innanför dörrarna så visste jag att det här var någonting alldeles speciellt. Jag hade aldrig tidigare stött på en sådan härlig energi. Jag såg en raw vegan cheesecake på menyn och beställde det direkt. Första  skeden övertygade mig om, att det var något fantastiskt att upptäcka – världen av gourmet rawfood.

Redan vid 16 års ålder började jag experimentera med kosten och hade då hållit uppe med socker i ett år. Detta förändrade hela min syn på godis och mat i allmänhet. Efter mina studier flyttade jag till Rom och arbetade för livsmedels-och jordbruksorganisation i FN , och mina italienska kollegor berättade mycket om matkultur och kvaliteten på maten. Jag fick fler och fler vegetariska vänner och blev naturligtvis mer och mer attraherad av färskvaror, frukt, sallader och grönsaker. Så i princip har jag ätit massor av frukt till frukost och stora sallader till lunch i ganska många år. Cafe Gratitud blev bara en naturlig konsekvens av min redan vegetariska och råa kost.

 

 

4. Vilka är de största utmaningarna med rawfood eller för de människor som vill börja med rawfood?

Jag tror att den största utmaningen är sinnet, hur vi ställer oss till en viss diet. De flesta människor har fel associationer när det gäller rå mat, eller att bara ändra sin kost i allmänhet. Förändring är den största utmaningen. De flesta människor tänker alltid på vad de kommer att sakna och vilka begränsningar det kommer att ge.

Vad de flesta människor inte förstår är vad rawfood istället ger i smak, näringsintag, samt den energi som de får från att äta det. För att gå på en mer rawfood-orienterad kost hade jag först ändrat min uppfattning om att äta. Jag måste också förstå att rawfood är mer näringsrik än något annat livsmedel, och av den anledningen kommer man att äta mycket mindre.

Man måste också bryta mot de vanliga myterna. Den största är att vi behöver proteiner från animaliska källor, och att det är svårt att smälta vegetabiliskt protein som soja. Detta är helt enkelt inte sant. Liksom att människor behöver ändra tanken att hälsosam mat inte skulle kunna smaka gott eller att det smakar för hälsosamt.

Vi befinner oss i en tid där rawfood tillhör de mest fräscha och näringstäta livsmedel som vi finner ute. Observera att jag inte talar om vällagade måltider från grunden.  Jag talar inte om mat där människor laga sina måltider hemma eller när du går till en restaurang där livsmedlena kommer från lokala jordbrukare och sedan tillagas med hjärtat. Jag talar om vad folk vanligtvis köper i livsmedelsbutiker på en daglig basis.  Utmaningen att helt enkelt att ändra dina danliga vanor, dina tankemönster och anamma begreppet hälsosam kost och i stället för att gå miste om smak eller upplevelse, faktiskt få båda samt mer energi och hälsa!

Nästa utmaning är naturligtvis de förändringar som sker i din kropp. När du är van att äta en tillagad kost, används dina enzymer till att smälta maten. I början är inte kroppen redo att ta itu med den ökade mängden fibrer samt näringsämnen. Därför kommer de flesta, mest troligt, att i början fåmatsmältningsproblem och sedan dra slutsatsen att rå mat är svår att smälta och inte en diet för dem: FEL! Det finns två sätt att hantera detta: Antingen mycket långsamt (som jag gjorde under år) börja integrera mer och mer rå frukt, sallad och grönsaker i din kost och smyga in i den,  eller att gå på en guidad juicefasta för att först rengöra kroppen helt. Det finns också matsmältningsenzymer du kan ta i början för att hjälpa din kropp att hantera alla dessa fibrer. Om du gör det, rekommenderar jag starkt att läsa på i ämnet eller delta i kurser för att få mer kunskap. Att hoppa blint in i en rawfood diet utan kunskap, kan leda till många misstag utan att du vet om det! Jag erbjuder en rad kurser och seminarier i Tyskland och i hela världen och det finns många andra människor som gör det också! Detta är en bra start och en investering för din hälsa.

 

5. Vilka är dina top-5 ingredienser?

Probiotika, vilda örter och mörkgröna bladgrönsaker, gröna kokosnötter, avokado,och vilda bär.

 

 

6. Av din erfarenhet, vad är de vanligaste misstagen folk gör i början av en rawfood diet?

De flesta människor tenderar att hoppa in i en rawfood diet utan att veta tillräckligt mycket om vad det innebär. Det är viktigt att veta skillnaderna mellan deras tidigare konventionella kost och den nya antagna kosten. De tenderar att ha cravings och ofta tillfredsställa dem med att äta för mycket av nötter och torkad frukt, bara för att det är ett enkelt mellanmål. Detta är definitivt inte ett hälsosamt val. Det finns förmodligen mer hälsosamma kokta val som ångad quinoa och grönsaker för att tillfredsställa sådana begär snarare än hög fett och sockerhalt som en kombination av nötter och torkad frukt ger.

 

Ett annat vanligt misstag är att människor tenderar att följa en dogma, En allt eller inget approach. Rå mat handlar inte om allt eller inget. Det handlar helt enkelt om att göra valet att äta mer näringstäta livsmedel och att du integrerar dem på något sätt i din redan befintliga kost.

Ett annat vanligt misstag är att människor inte ofta ger det en riktig chans. Människor provar rawfood ett tag. De flesta försöker vara 100% rå från en dag till nästa, för att efter en vecka, märka att de har tunga matsmältningsproblem och sedan drar slutsatsen att rawfood är svårt att smälta.  Och ingenting för dem. Sedan går de bara tillbaka till sin tidigare diet utan att förstå att deras kroppar helt enkelt behöver mer tid för att anpassa och börja bygga de enzymer som behövs för att bryta ner den ökade mängd fibrer och ta hand om näringsämnen.

 

7. Vilka är dina favorit måltider?

En stor grönsallad, med massor av mörkgröna bladgrönsaker, vilda örter, avokado, groddar, andra grönsaker, och någon spännande dressing. Min nya favorit är en surkål-hampa dressing. En annan favorit är hemlagad kokosyoghurt med probiotika, och till det färsk fruk. Raw rotfrukts-sushi och vårrullar med ingefära-mandel sås är en annan favorit.

 

 

8. Vilka är dina tre topp tips till någon som är ny i Rawfood dieten?

1. Ta det lugnt: Börja med att integrera mer rå mat i din befintliga kost och långsamt fasa ut några av de mer ohälsosamma sakerna. Till exempel; ha en croissant till frukost endast varannan dag och börja ha massor av färsk frukt till frukost. Därefter ät en sallad till varje måltid, och börja göra sallader mer näringsrikt genom att välja ekologiska grönsaker samt mycket mörka bladgrönsaker. Långsamt långsamt öka mängden mörkt gröna bladgrönsaker. Integrera mer grönsaker i allmänhet, och låt kolhydrater, kött eller fisk bli dina sidorätter. Om du vill göra det mer radikalt, så gör en snabb juicefasta under medicinsk VÄGLEDNING! Detta kan återställa ditt system och du kan börja äta rawfood tidigare.

 

2. Utbilda dig själv: Gå en kurs för att få en bra start och för att få all den information som behövs för att börja en balanserad råkost diet vs bara börja äta saker rått utan kunskap om kost, matsmältning och andra frågor. Jag erbjuder många kurser samt intensiva seminarier samt en veckas lång utbildning på Bali. Det finns många bra människor där ute som erbjuder utbildningar också. Se till att få kontakt med likasinnade för att kunna dela dina erfarenheter och få stöd.

 

3. Bli inte fanatisk, men viktigast av allt, döm inte andra. Vi lever i en värld med många olika levnadsstilar och människor lever på olika sätt. Istället för att sticka ut från samhället och tro att det du gör är det enda rätta, så lev istället din egen stil och behandlar alla med samma respekt och som du själv vill bli behandlad.

Döm inte de som äter kött eller skräpmat. Det är deras val och ditt problem om du inte gillar det 😉 Rawfood handlar inte om separation. Det är bara ett annat, mer vårdande sätt att äta och som gör att du har en betydligt högre energi.

Glöm inte heller din totala balans. Mat är en sak, mental och fysisk balans är en annan, så det är viktigt att arbeta för att hålla oss pigga och friska och att koppla av och umgås och ha sunda relationer. Och om du känner för att äta Ben & Jerry glass en gång i månaden, gör då det. Ät medvetet och njut av det till fullo för att nästa morgon dricka din gröna juice igen och då njuta av den så mycket mer. Och förmodligen, efter att du har ätit mat med hög energi under en period, så kommer du inte att vilja ha dina vanliga ”godsaker” längre, eftersom du lärt dig vad riktig mat smakar 🙂

Spana in Boris hemsida: www.balive.org

b.relaxed – b.enjoying – b.alive!

 

 

Liknande inlägg

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

5 comments

  • Tack 🙂
    Vilken härlig intervju!!! Har rawfood.se möjlighte att göra fler liknande intervjuer så vore det jättebra!!!

  • Bra och inspirerande intervju. En fråga: Varför är det inte så bra att äta nötter och torkad frukt? Jag får mycket energi av det själv nämligen…men det kanske inte är så nyttigt i kombination..eller?

    • Hej Erik!
      Det är såklart ingen fara att äta torkad frukt och nötter ibland, om man känner att man mår bra av det! Vad som många gör fel är att man hoppar på en rawfood diet alltför abrupt utan att veta vad eller hur man gör på bästa sätt. Vad som händer är att många känner sig hungriga och vet inte hur de ska få samma fyllnadskänsla i magen som av ”vanlig” mat och då äter man större mängder av torkad frukt och nötter istället – det är en klassiker! Torkad frukt innehåller onödigt mycket socker om det intas i stora mängder, samtidigt som nötter kräver längre tid på sig i matsmältningsapparaten. Detta gör att sockret ligger och jäser i tarmsystemet och det bildas gaser och svamp.

      Ciao så länge!
      //K

  • Vad GLAD jag blev över att få läsa denna intervju, tack! 🙂 Hade tyvärr inte möjlighet att vara med på slottet, så synd! Boris verkar vara en riktigt skön och inspirerande kille med massor av kunskaper!

    Må så gott! Hälsningar Sanna